5 konkrete tips til den nyåbnede webshop

Vi har en god tradition med at bringe inspirerende indlæg fra deltagere på Refuga arbejds- og netværksrejser (tidligere kendt som Workaway), og på min seneste tur i maj måned blev der tilføjet endnu en række spændende og produktive mennesker til listen.

Denne gang får du fornøjelsen af at høre fra Sørens Skriver, som trods sin uge alder driver en rigtig fornuftig forretning inden for SEO og affiliate marketing og som for nylig har startet en webshop som sælger lamper. Søren deler her ud af et par dyrt købt erfaringer fra sin første tid som webshop ejer.

 

Står du i den situation, at du netop har lanceret din webshop, men nu står og skal i gang med at få spredt budskabet og kendskabet omkring din nye butik.

Det er hårdt arbejde at få en webshop online og køreklar, men det er endnu sværere at få gang i butikken og få kunder igennem.
Her får du fem konkrete tips til, hvad du kan gøre for at skyde salget i gang på din webshop.

Adwords

Google Adwords kan være en super god måde at få gang i butikken hurtigt. Det er dog vigtigt, at du har styr på dit Adwords, før du kaster dig ud i det.

Jeg lavede den store fejl med min lampe-webshop, Bekko.dk, hvor jeg startede med at fokusere på de store søgeord som ”lamper” og de mange underkategorier ”bordlamper”, ”gulvlamper”, ”væglamper” m.v.

Det gav stort underskud, da søgeordene var alt for brede.

Når folk søger ”lamper” kan der være tusinde forskellige ting, som de efterspørger. Det kan være alt fra PH-lamper til de billigste lamper, der overhovedet findes.

Jeg fik derfor meget lidt salg i forhold til mit forbrug på Adwords.

De meget generiske søgeord kan godt give overskud, men det er typisk lettest for store webshops, der har alle produkter og dermed også rammer behovet hos flere.

I dag kører jeg med meget mere specifikke annoncer, der rammer de forskellige brands og de forskellige produkter.

Det giver færre besøgende, men konverterer også langt bedre og rent faktisk giver overskud.

Så hvis du vil i gang med Adwords, så start med de helt specifikke søgninger på de produkter, som du sælger og drop de generiske søgeord.

SEO

Selvom SEO generelt er langsigtet, så få hurtigst muligt styr på det helt basale SEO som f.eks. at optimere jeres titler og meta-beskrivelser på jeres side.

Det er også en god idé at få tilføjet en masse godt indhold til jeres side.

F.eks. kan I beskrive de forskellige kategorier med en kategoritekst, gode produkttekster og eventuelt oprette en blog på siden, hvor I kommer med gode råd inden for jeres branche.

Selvom I ikke arbejder målrettet med SEO, er det en god idé at få styr på det helt basale inden for SEO, da det helt sikkert vil give jer besøgende, men også opbygge troværdighed overfor Google, der vil gøre det lettere for jer at ranke på et senere tidspunkt, hvor I har ressourcerne til at arbejde mere med SEO.

Affiliate marketing

Med affiliate kan du tilbyde andre hjemmesideejere en procentdel af omsætningen, som de generer for dig.

F.eks. kan en blog, der skriver om lamper og belysning, der henviser til mig få 16% af omsætningen fra salget.

Fordelen ved affiliate marketing er, at du kun betaler for de reelle salg, der skabes. Så sætter du din procentdel korrekt, er du sikker på at tjene penge hver gang, der kommer ordre.

Overvej at tilmelde dig på Partner-Ads. Det er gratis i oprettelse og du skal blot indsætte 1000kr, som så er klar til dine affiliate partnere.

Der findes dog mange forskellige affiliate netværk på markedet.

Blogger-markedsføring

En anden måde at få budskabet omkring jeres nye shop ud, er ved at samarbejde med bloggere inden for jeres branche.

Jeg har f.eks. sendt til en del bloggere inden for bolig og design, da der er god synergi ift. min branche med lamper.

Igennem bloggere kan du hurtigt komme ud til rigtig mange potentielle kunder. Der er store chancer for, at de følger bloggerens anbefalinger og køber på hos dig. Ligeledes er det også godt for dine placeringer på Google med relevante links fra bloggere.

Jeg har skrevet mere om, hvordan man finder frem til de rigtige bloggere her:

http://ivaekst.dk/blog/soren-skriver/sadan-far-jeg-links-besogende-og-salg-med-bloggere

Forhandlerlinks

Sælger I produkter fra etablerede mærker, har de ofte en ”Forhandleroversigt” eller ”Where to buy” side, hvor du har mulighed for at komme på.

Det er min erfaring, at dette giver gode og super relevante besøgende.

Typisk sælger leverandøren / mærket ikke direkte på deres hjemmeside, men trækker alligevel en del købeklare besøgende.

Herunder ses et screenshot fra mit Analytics, hvor man kan se, at der kommer besøgende igennem leverandørenes site.

Screenshot fra Google Analytics viser besøg fra leverandørsider

Det er lynhurtigt at sende en mail til dine leverandører og høre om mulighederne.

Jeg håber du kunne bruge disse fem råd. Det vigtigste er, at man får testet forskellige kanaler af og finder ud af, hvad der virker for netop din webshop.

Ingen webshops er ens og derfor er det svært at sige, hvad der er rigtig for netop din shop.

Comments

  1. Super god artikel Søren. Mange brugbare facts, som kan benytte til sin webshop. Hvad er din erfaring omkring artikeldatabaser og benytte dem til SEO? Noget man skal være opmærksom på?

  2. Dog et ældre indlæg, men jeg søger også informationer om ovenstående spørgsmål. Er det muligt, at få svar her på eller henvisning til andet indlæg herom?

Speak Your Mind

*