Affiliate marketing: Glem ikke dit legacy content

Som affiliate marketers kan vi have en tendens til at fokusere på nye spændende vinkler og emner som vi kan kaste os over, i forventningen om at kunne tiltrække trafik og tjene på den.

Det er klassisk, at de hotte emner i branchen er SMS lån, modetøj til kvinder, 5:2 faste og hvad der ellers er hot lige nu. Lav blot en hurtig søgning efter e-cigaretter, og det vil hurtigt stå klart, at en betydelig  del af danske affiliate marketers har kastet sig over e-cigaretterne, til dels i håbet om at være tidligt nok på markedet til at kunne dominere i søgemaskinerne. Det skal være dem vel undt.

I dette indlæg vil jeg dog fokusere på at gå den helt modsatte vej.

Hvis du har været i gang med nogen som helst form for online markedsføring i et stykke tid, så har du sandsynligvis en del indhold liggende på websites rundt omkring, hvor en del af det er glemt og ikke bidrager med noget som helst, i hvert fald ikke til bundlinjen. Hvor meget tror du, at du kan få ud af at gå på jagt i skattekisten af gamle artikler, og enten flytte dem over på bedre websites, eller blot opdatere dem med reklamer eller affiliate links? Jeg vil illustrere min pointe med et overraskende eksempel fra lige omkring påske 2014.

For lige at få baggrunden på plads, så var mit første reelle website et rent labor of love. På AV Blog anmelder jeg hvert år et par fladskærme, og har stort fornøjelse af at grave mig ned i de mest tekniske og nørdede detaljer. AV Blog er ikke sat i verden for at tjene penge, og det har været en overvældende succes… altså det med ikke at tjene penge. Det har jeg det fint med.

For en måneds tid siden faldt jeg så over en flere år gammel artikel om TV ophæng til fladskærme. I artiklen listede jeg de webshops jeg i forbindelse med artiklens tilblivelse havde besøgt, som sælger vægbeslag. En helt naturlig ting at inkludere for at gøre det let for læseren at finde frem et stort udvalg af vægbeslag.

Siden den oprindelige artikels publicering er jeg blevet klogere, og der er kommet en del aktører på markedet som både sælger vægbeslag og har affiliate programmer. Det var altså helt naturligt at udvide listen af webshops som sælger vægbeslag med et part stykker som har et affiliate program. I dette tilfælde blev det Coolshop.dk og Wupti.com som begge har et stort udvalg af TV ophæng.

Da AV Blog som tidligere anført er lidt af en kældedægge for mig er det naturligvis udelukket at fjerne links til konkurrerende shops fra den oprindelige artikel, selv om det ville have hævet klikraten på de to med affiliate programmer. Jeg er dog ikke mere kordreng end at jeg tilføjede oplysningen om at de begge to har fri fragt, og tilføjede dem i toppen i stedet for i bunden. Listen endte med at se således ud

Liste over webshops som sælger vægbeslag til TV

Siden har måske 10 besøgende om dagen, så det er ikke noget jeg har tænkt meget mere over siden da.

Indtil i denne uge, da jeg tilfældigvis kiggede på statistik hos Partner-Ads, som i mit tilfælde generelt ikke kaster meget af sig. Afregningen viste at der på to dage var løbet små 500 kroner ind på salg fra ordrer genererer fra denne ene side.

Indtjeningsrapport fra Partner-Ads

Lad det være sagt med et samme: eksemplet er tiltænkt at illustrere pointen, ikke på nogen måde at være repræsentativ for min indtjening eller din potentielle ditto. Artiklen blev opdateret 31. marts, og der har ikke været et salg gennem den de først 22 dage herefter. Det ændrer dog ikke ved at det er 500 kroner, som ikke havde været mine, hvis ikke jeg havde set mig tilbage i tid og kigget på potentialet i et gammelt blogindlæg, som egentlig var gået i glemmebogen.

Hvad kan du så bruge det til?

I første omgang kan du glæde dig på mine vegne. Det behøver du ikke bruge al for lang tid på. Herefter kan du kaste dig over at kigge på nogle af dine gamle domæner som du ikke har set på i lang tid. Måske har du ikke engang analytics sat op, eller du har bare ikke set dybere på dem i længere tid.

Kig efter artikler som får flere besøgende end du ville forvente, eller artikler hvis indhold egner sig særlig godt til at sætte affiliate links ind i. Vær særlig opmærksom på om nogle af dine affiliate netværk har fået nye programmer som du ikke var opmærksom på da du i sin tid skrev artiklen. I ovenstående eksempel var hverken Coolshop eller Wupti tilgændelige da jeg skrev artiklen.

Hvis du finder artikler som har mange besøgende, men som bare ikke egner sig til affiliate, så overvej om en stor Adsense blok vil kaste noget af sig. Hvis Adsense heller ikke giver mening, så kunne du måske indsætte et link fra den populære artikel til en anden relateret artikel eller et relateret site, som du har monetariseret bedre.

Måske skulle du endda sætte det i system, så du en gang om måneden eller i kvartalet lavede en audit af dine sites og dine artikler, for at sikre at alt dit indhold hele tiden har relevante affiliate links, og du ikke smider små formuer på gulvet fordi du har fokus rettet for ensidigt på nyt indhold.

Som sagt kan der ligge guld gemt i dit gamle indhold. God fornøjelse med skattejagten.

Comments

  1. Meget interessant! 🙂

    Jeg glemmer faktisk lige at kigge på mit gamle indhold, og finder ud af at diverse affiliate links er døde eller at informationen er forældet. Jeg er helt sikker på, at det alligevel har kostet mig nogle penge. :

Speak Your Mind

*