Facebook Retargeting – 5 metoder for de professionelle (og nu dig)

At introducere et gæsteindlæg fra Halfdan Timm er basalt set spild af tid.

Han har tidligere udfoldet sig her men du kan jo også bare Google, og konstatere at han er overalt. Halfdan er umådelig skarp til SEO og Facebook markedsføring, og så har han altid en stående invitation til at skrive gæsteindlæg på enhver hjemmeside jeg er administrator på.

Denne gang drejer det sig om retargeting på Facebook. Jeg har set tilstrækkelig eksempler på hvor vilde resultater Halfdan har opnået gennem Facebook til at kunne stå inde for at det virker, og at der er flere tricks i bogen end de fleste er bekendt med.

an audience

Facebook retargeting er meget mere end blot at vise de samme produkter i din webshop, dine besøgende allerede har set på – eller et generisk billede til alle de besøgende på din konsulentsidde.

Det er et stærkt redskab, når du formår at sætte det rigtigt op.

Mit bud er, at du ikke kender de fleste af dem. Derfor bør du lave en kop kaffe og læse videre. Når først du har sat en retargeting-kampagne op, og den virker, behøver du ikke løbende at justere på den. Målgruppen udskifter sig selv løbende. ROI’en bare stiger og stiger, som du kender det med søgemaskineoptimering, når først dine kampagner er sat op.

Har du ingen erfaring med Facebook retargeting? Jeg har lavet en begynderguide på FacebookRetargeting.dk til opsætning af din pixel og de grundlæggende muligheder.

Uden videre introduktion vil jeg gerne dele 5 af de retargeting-taktikker, jeg selv (med succes) har benyttet mig af.

Sæt videoer i flow

Sammen med Steffen Hedebrandt & Michael Roscoe har jeg hos Airtame opsat et avanceret retargeting-flow, hvor de besøgende bliver ført igennem hele 8 videoer over cirka en måned.

Teknisk er det opbygget således, at vi har lavet forskellige audiences (målgrupper) afhængigt af, hvilken video, der skal vises.

Efter 1 dag vises første video. Det er et audience.

Efter 4 dage vises video 2. Det er et nyt audience. Her har vi samtidigt ekskluderet det gamle audience, så personerne i vores retargeting-flow hele tiden får vist den næste video. Vi benytter os af funktionen for at vise annoncer til dem, der ikke har været inde på vores side i X-antal dage. Det betyder også, at hvis vores retargeting-annoncer virker og folk trykker igen, så starter processen forfra.

billede1

Med mindre, de køber en Airtame, naturligvis.

Og det gør de, skulle jeg hilse og sige. Hvor mange håber jeg Steffen vil fortælle om i et fremtidigt indlæg her på siden.

Tabte nyhedsbrevsmodtagere

Hver gang du sender et nyhedsbrev ud mister du en lille del af dine tilmeldte – måske en halv eller en hel procent. Jeg spurgte Made4men.dk – for hvem en væsentlig del af omsætningen kommer fra nyhedsmails og automatiserede mails – og her er svaret cirka 0.5 % for hver eneste mail, de sender ud. Det betyder noget, når du har mange titusinde tilmeldte.

Dit e-mailprogram viser dig, hvem de tabte nyhedsbreve er. Men programmet lader dig ikke sende mails til dem længere, for det har de jo bedt om at slippe for.

Men det betyder ikke, at vi ikke stadig kan målrette dem..

billede2

Download en liste over de e-mails, der har frameldt sig din liste. Lav en målgruppe på Facebook ved at uploade disse e-mails. Lav nu en annonce for at få dem til at konvertere igen på din shop. De kender dig og har en gang været interesserede i dit produkt. Måske blev de bare trætte af de mange mails, du sender.

Vær opmærksom på, at denne metode efter al sandsynlighed ikke er lovlig.

Vær samtidigt opmærksom på, at ingen kan se, hvis du gør det.

Made4men.dk gør ikke brug af ovenstående metode – blot for en god ordens skyld.

Konverter kunder anden gang (konverterede kunder #1)

Det er meget nemmere at konvertere en kunde anden gang end første gang. Det er derfor, e-mail markedsføring virker så godt.

Det kan du også gøre på Facebook.

Du kan konvertere dine kunder for 2. Gang på en af 2 måder:

  • Du kan enten lave en brugerdefineret målgruppe, der målretter alle dem, der har set din ”Tak for dit køb”-side – under forudsætning af, at denne har en fast URL, du kan indsætte i dit audience. Her udskifter målgruppen løbende sig selv, så det for eksempel er de, der har købt de sidste 30 dage – eller ikke har købt hos dig de sidste 60 dage.
  • Eller du kan tage en liste over alle dine e-mails fra kunder og uploade dem som en målgruppe på Facebook.

billede3

Du betaler en meget lav pris per tusinde visninger for alene at blive vist til folk, der før har købt ind hos dig. Det kan ikke blive en dårlig forretning, selv hvis du lykkes med at lave Danmarks dårligste Facebook-annonce i 2016.

Dette benytter jeg mig selv af på min rejsesøgemaskine. Hvis du har fundet flybilletter til London med siden, viser jeg dig annoncer for hoteller i London bagefter. Det koster få penge, men konverteringerne er penge værd. Hvis du vil se mine retargeting-annoncer, så gå ind og søg efter et hotel her.

Vis relaterede oplevelser (konverterede kunder #2)

Retargeting benyttes som regel til at vise dig annoncer for det, du selv har kigget på. Når du så har købt det, så stopper annoncerne. Dét er synd.

ToyToy.dk gør noget helt rigtigt i stedet her.

Når du har set på et produkt – fx sengetøj med de populære Minions-dyr på – så får du annoncer for dette produkt.

Hvis du så køber dette, så begynder ToyToy.dk at vise dig annoncer for et relateret produkt som en badekåbe med Minions på.

Nu har du købt en – så er der jo også chance for, at du køber 2.

Anden konvertering er meget nemmere end første – og den kan faktisk godt komme lige efter første, for nu har du jo ”talt kunden varm” og leveret den første gode oplevelse.

Deltagere til dit oplæg

Den sidste her er mere sjov, end den er brugbar.

Jeg har brugt den flere gange, og jeg tør godt love, at målgruppen bliver overrasket over det.

Jeg har haft fornøjelsen af at undervise blandt andet advokater hos PJU, virksomheder i Facebook-annoncering med IBC og på Marketing Camp.

Jeg plejer at få en liste over de tilmeldte. De får en mail, hvor de kan fortælle mig hvilke forventninger, de har til kurset. Det hjælper mig med at levere den høje værdi, jeg gerne vil.

Den mail kan jeg også bruge til at målrette annoncering.

Skal du undervise – og er der nok tilmeldt (50+), så tag deres e-mails og læg dem ind i et audience. I din annonce kan du skrive, at du glæder dig til at undervise dem her og her, og at de skal huske det og det.

Underviser du i online markedsføring, så viser du, at du har 100 % styr på dine ting. Underviser du i alt andet, så kan I starte dagen med at joke om de Facebook-annoncer, der har fulgt mange af de deltagende rundt på nettet de sidste dage.

Jo mere erhvervsorienteret et foredrag du holder, jo dårligere virker denne metode. Det skyldes, at de mails du får er arbejdsmails – og næppe kan matches op med de private mailadresser, de deltagende bruger til deres Facebook-konto. Det skal dog ikke forhindre dig i at prøve, for selv med tunge erhvervssegmenter plejer jeg at matche 10-30 % af listen op til faktiske Facebook-profiler.

Jeg håber, du synes om de 5 forslag til avanceret retargeting på Facebook for professionelle. Jeg har haft meget sjov med dem. 🙂

Speak Your Mind

*