Online synlighed i specielle brancher – volume 2

Finder du også fra tid til anden dig selv i en situation, hvor du synes det er urimelig svært at skaffe indgående links og omtale af din hjemmeside?

Mode- og madbloggere har det så dejlig nemt, at alle linker, deler og liker hinandens indhold, og på den måde gør det enormt let at opnå en høj grad af synlighed på nettet. For os andre er det lidt mere vanskeligt, og vælger man at bevæge sig ind på tabubelagte emner, kan det være rigtig svært.  Vi fortsætter denne uge hvor vi slap sidst – konkrete tips til at skabe online synlighed inden for det vi har valgt at kalde “specielle brancher”.

sasa kovacevic billedeMit navn er Sasa Kovacevic, og i forlængelse af Tobias Ehligs indlæg – online synlighed i specielle brancher – vil jeg komme med mine bud på, hvordan man kan gribe nogle af disse udfordringer nærmere an, når man har en webshop i en tabubranche som i mit tilfælde er sexlegetøj. Tobias vinkel var i forhold til de betalte medier (PPC), men jeg vil i stedet for tale om seo-vinklen og forklare, hvordan jeg med min erotiske webshop Alor.dk skaffer ikke bare relevant og god trafik, men hvordan jeg samtidig får mulighed for at få 3x så mange links som mine konkurrenter.

Erotikbranchen? Nej tak!

Jeg vidste allerede i starten, at det ikke ville blive let. Når det kommer til seo og linkbuilding, er der rigtig mange, der ikke vil have noget med erotik at gøre. Det er heller ikke smart at bytte links direkte mellem A og B, da Google kan se, at det er tydelig linkbytte.  Udover det har jeg aldrig været den store fan af at have +20 splogs, som kræver vedligeholdelse og nyt indhold løbende, da det er alt for tidskrævende og ikke særlig langtidsholdbart. Hos Alor har jeg ansvar for marketing, logistik, vareindkøb og regnskab. Det kan med andre ord ikke svare sig for mig at bruge tid på at oprette nye splogs løbende, da de gamle falder fra på grund af den dårlige kvalitet.

Brevkasse som content generator

I stedet for har jeg taget mig tid og energi til at bygge 10 stærke hjemmesider indenfor forskellige brancher. Et eksempel er Droemmekaeresten.dk der til dagligt kommer op på 200 unikke besøgende om dagen. Et andet eksempel er Esome.dk, der kun er et par måneder gammelt, men alligevel formår at have 100 besøgende fast hver eneste dag uden at have særlig mange links. Men hvordan slipper jeg for at vedligeholde dem? Alle mine hjemmesider har en eller anden form for brevkasse, som de besøgende kan bruge. I øjeblikket har jeg cirka 40 brevkassespørgsmål, der venter på at blive besvaret hos Droemmekaeresten.dk og langt de fleste af dem er +300 ord.

brevkasse

Det er et smukt eksempel på en hjemmeside, der ikke er en splog. Altså en hjemmeside hvor der opstår brugergenereret indhold på grund af, at de besøgende finder indholdet brugbart. Jeg kan derfor varmt anbefale, at du bruger en brevkasse eller andet lignende.  Du tænker måske: ”Har jeg kompetencerne til at besvare brevkasse-spørgsmål?”

Umiddelbart er det lidt svært af svare på, da det selvfølgelig afhænger af nichen og om det allerede er et emne, som du kender til. Hvis du ikke er ekspert, kan du med fordel kontakte andre hjemmesider inden for samme niche, og spørge dem om de er interesseret i at besvare diverse brevkasse-spørgsmål mod, at de får et link tilbage til deres hjemmeside.

Det har jeg gjort med et par stykker, og det virker fint. Men ærligt talt, er der også nogle af nicher, hvor jeg deler den viden, som jeg selv har. Da det er en hjemmeside, som virker troværdig, tror de besøgende også hurtigt på ”det du skriver”. Ingen kan beskylde dig for at give dårlige råd, da det trods alt er en brevkasse, og det er folks eget ansvar om de vil bruge det eller ej. Det kan du også fint skrive på formularen, som de udfylder. Om det er en moralsk fremgangsmåde, lader jeg dig afgøre.

Med disse 10 hjemmesider har jeg taget mig tid til at finde et ordenligt logo, et passende design, oprettelse af en Facebookside, oprettelse af Google+ side og ellers oprettelse af diverse elementer, der alle sammen er med til at løfte troværdigheden. Det kunne fx være at have meningsmålinger rundt omkring eller en ”om os” og ”kontakt os” side. Udover at det giver troværdighed hos dine besøgende, så giver det også troværdighed hos Google.

Linkbytte

Så langt så godt. Nu har jeg 10 hjemmesider indenfor forskellige brancher. Mit næste skridt er enten at tage kontakt til diverse hjemmesider indenfor de 10 brancher eller at række ud i mit eget netværk og tilbyde linkbytte. Vi kan lige så godt indrømme, at langt de fleste opererer med splogs og ikke meget andet udover deres moneysite. Hvis du er uenig, skal du overveje om, du lyver for dig selv.

Det fantastiske er, at mine 10 hjemmesider er 3x så gode som de splogs, der er på markedet. Det betyder, at hver gang jeg bytter links, får jeg mindst 2-3 links retur for et af mine links. Ulemperne ved denne metode er, at det tager tid og energi at skabe disse hjemmesider kontra det at have splogs.  Men inderst inde ved langt de fleste, der arbejder med online markedsføring at splogs ikke holder for evigt. Det gør min fremgangsmåde til gengæld, og når arbejdet først er lavet, så vil du have nogle hjemmesider, som holder i rigtig lang tid samtidig med, at du får masser af trafik og muligheder for flere links end du vil have med splogs. Fordelen er også, at det er langt lettere at administrere 10 hjemmesider, der genererer brugerindhold end det er med splogs, der altid vil kræve arbejde.

For mig handler det om, at skalere ens arbejde og tid. Det kan man simpelthen ikke med splogs, og det vil jeg mene, at man kan i den grad med min fremgangsmåde.

Bliv ekspertblogger selvom du ikke er en ekspert

Ekspertblogger er virkelig blevet misbrugt, og det er kun en fordel for dig med mindre du selvfølgelig er en ekspert. Langt de fleste kan blive ekspertbloggere i dag. Jeg ved det, fordi jeg selv er blevet en, og jeg vil ikke kalde mig selv for en ekspert.  Hvis du sørger for at have en troværdig personlig blog, en aktiv Google+ og have udgivet et par gode artikler om online markedsføring (eller noget andet), vil du have gode forudsætninger for at blive en ekspert blogger. Fordelen ved at være en ekspertblogger er, at du kan få links fra hjemmesider med ekstrem høj autoritet. Det kan være alt fra kommunale websites til non-profit organisationer.

Med disse fremgangsmåder har jeg sikret min webshop Alor.dk nogle stærke links, som har givet mig nogle af de bedste placeringer i branchen.

Hvis du vil vide mere om mig, er du velkommen til at hoppe forbi min blog eller følge mig på Google+.

Trackbacks

  1. […] Kovacevic har før blogget om online markedsføring på Startupbootcamp. Dengang ejede han webshoppen Alor.dk. Den blev i 2015 […]

Speak Your Mind

*