Sådan arbejder jeg med produkt feeds og produkter

Mads Phikamphon er tilbage med nye godbidder. Denne gang drejer det sig om at benytte produkt feeds til at lette importen af en større mængde produkter til en affiliate side. Mange af de større webshops udbyder gennem deres affiliate netværk produkt feeds som kan danne baggrund for automatisk at generere en lag række indhold med meget lidt arbejde. Nedenfor beskriver Mads nogle af de udfordringer og muligheder det giver.

Hvis du gerne vil lave en stor og mægtig affiliate side, så skylder du dig selv at kigge nærmere på product feeds. Dvs. CSV eller XML formaterede filer, der indeholder oplysninger om alle produkterne i en bestemt butik (hvad produkterne hedder, hvilket mærke det er, hvad de koster, etc.)

Stort set alle affiliatenetværk tilbyder i dag product feeds fra butikkerne, så der er nok at vælge imellem næsten uanset hvilken niche du kaster dig over. Selv har jeg kastet med over design og indretning, og i denne artikel vil jeg kigge nærmere på hvordan jeg bruger product feeds på min side om parfume og makeup: dreammodels.dk.

Formater og felter

Når du begynder at arbejde med product feeds, så vil du hurtigt opdage at der ikke findes et standard format som alle affiliatenetværk bruger. Først og fremmest er der forskel på om affiliate netværkene bruger CSV eller XML formatering, hvilket har betydning for hvordan feedet kan læses. Heldigvis har mange netværk set lyset, så de tilbyder butikkernes feed i begge formater, samt som ZIP komprimerede filer, så det ikke tager en krig at downloade dem (filerne kan være overraskende store, da de største webshop over 100.000+ forskellige produkter).

Selv foretrækker jeg at arbejde med XML formatet, da der her ikke er nogen tvivl om hvor et felt i feedet starter og slutter. Det kan der være i CSV formatet, hvis fx. et produkt navn indeholder den samme karakter som der bruges til at adskille felterne i feedet.

Udover forskellen i format, så er der også forskel på hvilke felter feedene indeholder og hvad disse felter hedder. Du kan derfor ikke regne med at du kan bare kan kyle et hvilket som helst feed op på din side. Uanset hvilken slags side du arbejder på, så skal du rode lidt rundt i de forskellige feed formater og finde en måde at matche dem på.

Matching af kategorier og produkter

Netop matching af forskellige feed formater er det helt store problem. Rent programmeringsteknisk er det ingen sag at oversætte feeds til database indhold, der så kan vises på din side. Der hvor der skal gang i hjernevindingerne er ifbm. at matche indholdet i de forskellige feeds, hvis du fx. gerne vil lave prissammenligning af de samme produkter på tværs af butikkerne (ligesom jeg fx. gør det på disse parfumer til kvinder).

Første problem er at kategorierne ofte hedder noget forskelligt fra butik til butik. Det kan være pga. butikkens sprog (fx. danske “bordlamper” vs. tyske “tischleuchten”), butikkens udformning (det er ikke alle butikker der sorterer lamperne på samme måde) eller at butikken helt har glemt at lave kategorier i deres feed (det sker oftere end man skulle tro – og når det sker, så er hele feedet en stor rodebunke).

Selv bruger jeg en database tabel til at ensarte kategorierne, så de internt i min feed robot hedder det samme uanset hvilken butik de kommer fra. Helt konkret oversætter min feed robot og min database tabel butikkernes kategori navne til de kategori navne jeg bruger på min side (fx. “tischleuchten” til “bordlamper”).

At oversætte kategorierne er ikke verdens største problem. Der hvor der virkelig skal gang i de før omtalte hjernevindinger er når du skal matche de enkelte produkter på tværs af butikkerne. Det er nemlig sådan, at det er de færreste butikker der kalder varerne det helt samme:

lumiere-05-lamper

Noget af navnmatchingen kan du sikkert kode dig ud af, men hvis du går efter at lave kvalitet så slipper du næppe udenom at lave noget manuelt sammenligning af produkterne. Det er så bare spørgsmålet om det kan betale sig du gør det selv eller om du skal have en VA til at gøre det for dig?

Butikker uden produkt feeds

Alt efter hvilken type side du laver, så kan det være du ikke kan finde feeds nok. Planen med Axentric.com er at lave den bedste side til prissammenligning af design og boligudstyr, så her er det ikke nok at jeg blot arbejder med butikkernes feeds. Der er nemlig en del store og kendte butikker, der ikke tilbyder noget feed.

Vi må derfor ty til en anden løsning, hvilket er at indsamle butikkernes udvalg med en robot og på den måde få data om butikkens produkter ned i databasen. Helt konkret gør jeg her det, at jeg har skrevet et program (en “robot”) der hver nat besøger en masse butikker der ikke har et feed og samler oplysninger om hvilke produkter de har og hvad de koster.

På den måde får jeg disse butikkers produkt data ned i min database, ligesom hvis produkt data var kommet fra et feed. Når du indsamler butikkernes udvalg, så er det vigtigt at du gør det på en måde der ikke generer butikkerne. Du skal sørge for at gøre det om natten, hvor der ikke er ret mange andre besøgende i butikkerne og at programmere din robot sådan, at den ikke læser flere sider og mere indhold fra butikkernes hjemmesider end nødvendigt.

Er din side allerede stor og mægtig ligesom fx. Katoni.dk, så kan det være du kan få butikkerne til at lave et specielt feed til dig, så du ikke behøver programmere en masse. De fleste af os starter dog med en mindre side, der først skal bevise sig værd før butikkerne gider bruge tid og ressourcer på at lave et feed til os. For de fleste af os er der derfor ikke nogen vej udenom programmere en robot, hvis vi vil have så mange butikker med som muligt.

Hvad med duplicate content

Når du arbejder med feeds og til dels også robot indsamlet indhold, så skal du passe på risikoen for duplicate content. Du skal med andre ord ikke regne med at få tusindvis af besøgende fra Google, hvis du blot har lavet en side med produktbilleder, navne og priser.

For at få masser af de dejlige organiske besøgende, så skal du lave noget andet og mere brugbart end blot en liste med produkter. Helt konkret skal du forbedre data, hvilket jeg selv gør ved at matche og sammenligne de samme produkter på tværs af butikkerne.

På den måde bliver mine sider meget mere brugbare, da de gør det nemt for folk at sammenligne priserne i de forskellige butikker og fx. se hvor en bestemt lampe er billigst – eller hvilke farver der er til salg i hver af butikkerne.

Derudover holder jeg også øje med prisudviklingen, så vores besøgende kan se om det er et godt tidspunkt at købe drømmelampen på eller ej. Sammen gør disse ting, at jeg får en bedre og længere side til glæde for Google – og en bedre og længere side, der er langt mere brugbar og interessant for vores besøgende.

Trackbacks

  1. […] Når du har oprettet dine kategorier, så er det tid til at oprette de enkelte lokationer. Det gøres nemt med plugin’ens Add Location formular, en lokation ad gangen. Der er desværre ikke nogen bulk import, så hvis du har mange lokationer så kommer du til at bruge et par timer på at oprette dem allesammen (hvis du ikke outsourcer opgaven). […]

  2. […] Når du har oprettet dine kategorier, så er det tid til at oprette de enkelte lokationer. Det gøres nemt med plugin’ens Add Location formular, en lokation ad gangen. Der er desværre ikke nogen bulk import, så hvis du har mange lokationer så kommer du til at bruge et par timer på at oprette dem allesammen (hvis du ikke outsourcer opgaven). […]

Speak Your Mind

*