Lad ikke det perfekte stå i vejen for… noget som helst

Et godt (om end ikke så gammelt) ordsprog siger, at man ikke skal lade det perfekte stå i vej for det gode. Tanken er naturligvis, at man ikke skal vente med at tage action på en ide, et design, en tekst, eller et koncept som er godt, alene fordi de ikke er perfekt.

Jagten på perfektion i en opstartssituation er i langt de fleste tilfælde en utopi, som man gør sig selv en stor tjeneste ved at undertrykke hårdt. Uanset at vi alle har læst historierne om Steve Jobs, og hvordan hans kompromisløse tilgang til industrielt design har været med til at forme Apple i hele firmaets levetid. Jobs er undtagelsen som bekræfter reglen, om noget.

Langt de fleste af os andre er bedre tjent med at ihukomme hvordan Bill Gates startede Microsoft ved at være det første firma som kunne levere et brugbart styresystem til IBMs PC computer da den skulle på markedet. DOS var bestemt ikke perfekt, og Microsoft købte som bekendt DOS fra Seattle Computer Products, da de ikke havde et egenudviklet produkt og havde behov for at komme først til markedet.

For nylig har jeg assisteret lidt på sidelinjen for en ven, som er ved at starte et website om høretelefoner, earbuds og alt hvad der hører med af bluetooth skrammel og bling bling urban streetwear.Jeg hjalp ham først med at registrere domænet www.headgear.dk, og få det sat op hos en billig webhost. Han var fra starten enormt fokuseret på designet af siden og havde mange ideer om hvordan den skulle ligne en million kroner, og alle de funktioner til filtrering og sortering af produkter der skulle være.

Jeg har selv tidligere fået god vejledning imod at slå så stort et brød op, at man aldrig når at få dejen ud af røreskålen, så mit bedste råd (som hermed videregives til dig) var

  1. WordPress kan håndtere 90 % af alle typer af websites som blot skal levere information eller anmeldelser af produkter. Egenudviklede platforme er ALT for dyre at at starte på, og Joomla/Drupal har en stejlere indlæringskurve.
  2. Få de første 5 artikler skrevet og offentliggjort før du overhovedet tænker på at vælge theme og design. Det er under alle omstændigheder meget lettere at visualisere når du har dine egne artikler og billeder på til at til at give et indtryk af hvordan det endelige produkt vil se ud.
  3. Når du så har dine artikler på, så kan du fokusere på at vælge de rigtige kategorier, tags og menustrukturer som vil give mening indenfor det emner du beskæftiger dig med.
  4. Herefter giver det mening at finde et WordPress tema som giver mening i forhold til artikellængde, antallet af forfattere, kategorier, og typen af artikler du skriver. Skal artiklerne indeholde anmeldelser kan det være en fordel at have et rating system bygget ind i temaet.
  5. Når temaet så er sat op og rettet pænt til, så kan han begynde at promovere websitet på de relevante fora og relaterede websites, for at hente nogle besøgende og links.

Indtil videre følger min ven planen nogenlunde slavisk, og på den måde får han bygget et website op stille og roligt, uden at stille så store krav til sig selv, at han går i stå fordi det bliver uoverskueligt. At han så måske en smule optimistisk er startet med at gå efter det høretelefon mærke som er allermest konkurrence om i søgemaskinerne er måske lidt optimistisk. Men lad os se om et års tid, og en søgning på Beats by Dre høretelefoner giver ham en plads på den første side hos Google.

I hvert fald er han godt på vej, og det håber jeg også du kommer.

Speak Your Mind

*