Marketing for startups

Idéen til din nye iværksætter virksomhed kan være nok så god og innovativ, men uden nogen brugere eller kunder af denne idé, så vil du ikke komme til at tjene penge – Og dermed vil din idé være fuldstændig ubrugelig.

Mange startups dør hurtigt ud, fordi de ikke magter at få kunder fra start, hvilket selvfølgelig heller ikke er nemt, men altså en nødvendighed for at kunne holde en virksomhed kørende – Dermed ikke sagt, at du skal have overskud de første måneder, for det er virkelig de færreste iværksætter virksomheder, der har det fra start. Der opstår hele tiden uventede udgifter, og du skal ikke tro du er på spanden, bare fordi du ikke har overskud den første måned.

Når man starter en virksomhed op, er det (forhåbentligvis) fordi man brænder for den idé, man har fundet på, og gerne vil arbejde, indtil man opnår den succes, som man er sikker på, at idéen er værd. I takt med, at man er så optaget af selve idéen, kan man nemt komme til, at glemme alle de andre ting der også er til stede i en virksomhed, heriblandt markedsføringen af den. I dette indlæg vil vi komme ind på tre forskellige faktorer der er vigtige at arbejde med, når du skal promovere din nye virksomhed.

1. Kendskab

For at folk skal kunne købe et produkt fra din virksomhed (eller på anden måde bruge den service som I udbyder), så skal personen først være opmærksom på, at I er på markedet. Kendskab kan blandt andet skabes via sociale medier: Fortæl dine venner på Facebook og Twitter, at du har startet virksomhed, og bed dem “Synes godt om” din nye Facebook-side – Hvis du har penge til det i budgettet, så smid evt. lidt penge på annoncering, så dine venners venner vil have større sandsynlighed for, at se din nye virksomhedsside, og dermed også få kendskab til den.

2. Interaktion

Når der begynder, at komme den mindste interesse for dit produkt, så husk at start interaktionen med dine (måske) kommende kunder. Bliver dit produkt diskuteret på en blog? Skriv en kommentar! Bliver dit produkt omtalt på Facebook? “Synes godt om” opslaget! Bliver der Tweetet om dit produkt på Twitter? Send en Tweet igen!

Interaktion koster ingenting, og er alt for undervurderet. Sæt en Google Alert op for dit brand-navn og produktkategori, så du kan være med lige så snart nogle nævner dit produkt på nettet.

3. Skab fans

At skabe fans eller tilhængere af dit produkt kan være utroligt svært. Du tænker måske, at folk skal have prøvet dit produkt af, før de kan synes om det? Der tager du fejl..

Kender du ikke selv nogle produkter og brands, du synes er inspirerende, og derfor “Synes godt om” på Facebook, følger på Twitter, modtager deres nyhedsbrev eller på anden måde anderkender deres brand? Tænk fx på Starbucks, Apple og Samsung – Tror du alle der “Synes godt om” dem på Facebook har prøvet deres produkter? Nej, vel? I bund og grund handler det “bare” om at få skabt et fedt brand.. Så skal kunderne nok komme.

Speak Your Mind

*