Online synlighed i specielle brancher

Når du åbner et nyt website, så ligger det ude på det store internet i blandt millioner af andre hjemmesider. Så hvorfor skal folk komme forbi lige præcis dit website? Og hvordan skaber du opmærksomhed omkring en webshop i en branche som kondom-salg? Det er nogle af de spørgsmål e-købmanden Tobias Ehlig vil svare på i dette indlæg. Du kan læse mere om hans senere rejse med e-handel her.

Tobias Ehlig - e-købmandFor tre måneder siden åbnede jeg webshoppen eKondom.dk, hvor jeg sælger kondomer med fokus på den enkeltes behov. Konkurrencen på markedet er relativt hård – ja, der er vel 20-25 andre webshops allerede, som sælger nøjagtig de samme produkter som jeg gør. Og hvorfor er det så, at jeg lige netop kaster mig over kondom-branchen, når der er så mange andre nicher med mindre konkurrence?

For mig er det en fed udfordring at kæmpe imod nogle af de erfarne spillere på markedet, og da kondomer er blevet solgt online siden starten af dette årtusinde findes der nok af konkurrenter derude, med en god portion erfaring på bagen. Udfordringen med massiv konkurrence betyder, at jeg skal give den en ordentlig skalle med markedsføring før jeg skal have en chance for at tage en bid af kagen, og det er så hvad jeg har gjort siden lanceringen i november.

”Hej Facebook, jeg bruger 30 kondomer om ugen!”
De nye tendenser inden for online markedsføring peger helt klart på, at markedsføring på sociale medier er fremtiden. Du skal have lavet en Facebook-side, dele en masse fedt indhold og så vil folk engagere sig, og sprede budskabet om din butik til alle deres venner. Herfra starter snebold-effekten, og alt er godt.

Så let er det bare ikke i praksis, og slet ikke når det kommer til kondomer, for hvem har lige lyst til at kommentere på en Facebook-status med spørgsmålet ”Hvor mange kondomer bruger du om ugen?”. Vi har her at gøre med et emne folk generelt ikke råber højt om, og derfor er salgsargumenter som ”diskret levering” også ekstremt relevante i denne branche.

Det er langt hen af vejen de samme udfordringer jeg møder, når jeg skal markedsføre min webshop andre steder online. Tager man link building som eksempel, så er det generelt sværere at få links til fx en webshop med kondomer, end en side med mere goodwill, som fx min blog om den nye svenske – politiske korrekte – cykel airbag (et af mine hobbyprojekter).

SEO, AdWords og Facebooks Ads
De markedsføringsformer jeg derimod har succes med i min branche er anderledes. På Google går folk ind helt diskret og søger efter kondomer, og derfor er det et helt oplagt sted for mig at være synlig (lige som det i øvrigt er for alle andre brancher – bare ekstra meget for min).

Trafikken fra Google får jeg både fra de organiske resultater og fra AdWords. I mine øjne er det essentielt at være tilstede begge steder, fordi mange store undersøgelser tidligere har vist, at tilstedeværelsen i de organiske resultater styrker troværdigheden for din AdWords-annonce, og omvendt. Dermed bliver 2 + 2 = 5, i mange tilfælde.

Den anden markedsføringsform jeg har haft succes med her i starten er Facebook Ads, altså den synlighed på Facebook som man betaler for direkte. Mine annoncer vises primært i folks nyhedsstrøm – det er her jeg har fået de bedste resultater i form af højeste CTR og laveste klikpris.

Jeg har arbejdet meget med at finde den rigtige målgruppe for mine annoncer, og skrue frem og tilbage på alle de andre indstillinger man kan vælge i sådan en annonce. Typisk giver jeg 1-1.5 krone for et klik på Facebook, hvilket jeg ser som en fin pris.

Det der er udfordringen med annoncering på Facebook er dog, at folk når de er på dette medie – modsat Google – ikke er på udkig efter mit produkt, og derfor vil de klik jeg får fra Facebook utvivlsomt konvertere markant dårligere end dem fra Google.

Det er en udfordring med Facebook Ads som jeg kan forestille mig at mange virksomheder kæmper med i højere grad end på Google AdWords. Men det fantastiske ved denne type markedsføring er og bliver, at det er så nemt at måle hvorvidt du tjener penge på aktiviteten eller ej.

Eksempelvis har jeg kørt en række kampagner på Facebook for ét bestemt produkt, hvor jeg tjener 50 kr. på et salg, imens jeg typisk giver 1 kr. pr. klik. I det tilfælde skal man ikke være matematikprofessor for at kunne regne ud, at 1 ud af 50 personer der klikker sig ind på min side via Facebook skal placere en ordre, for at det kan løbe rundt.

Hemmeligheden bag succes med Facebook

Nu har jeg godt nok kun benyttet Facebook Ads i nogle få måneder med min webshop eKondom.dk, men jeg har alligevel formået at skabe fine resultater. Lige som så mange andre ting er det et værktøj man skal lære at bruge, og jeg måtte betalte mange lærepenge i starten, for at få jord under neglene med annoncering på Facebook.

For at få succes med Facebook-annoncering skal man efter min erfaring gerne promovere et specifikt produkt, således at de besøgende der klikker på din annonce rent faktisk har interesse i lige præcis det produkt, når nu du har betalt for deres besøg. Hvis du promoverer et website med et for bredt indhold, så bliver det også sværere at målrette din annonce mod den rigtige målgruppe.

Og målgruppen er netop den næste ting du skal have styr på. Den måde jeg startede på var at eksponere min annonce for en meget bred målgruppe. Herefter gik jeg ind og kiggede på, hvilke grupper der rent faktisk købte noget hos mig.

Fx fandt jeg ud af, at jeg ud fra min målgruppe på singlemænd mellem 15-25 år fik rigtig lave klikpriser fra drenge på 15-17, men at disse aldrig købte noget. Og så kan klikprisen jo være nok så lav, hvis de aldrig konverterer. Derimod fandt jeg ud af, at de 18-20 handlede flittigt, og derfor snævrede jeg herefter min målgruppe yderligere ind.

For at kunne spore de her ting bør du opsætte en Facebook-sporingspixel på dit website – faktisk to, hvis du spørger mig. Du bør spore folk der går til din indkøbskurv, og folk der rent faktisk placerer en ordre. Dvs. du skal have sat sporingskoden ind på din kurv-side og din ordrebekræftelse-side. For at få hjælp til dette bør du finde fanen ”Effektivitetssporing” på din annonceadministrator-side på Facebook.

Facebook sporing

Mange virksomheder ender med at opgive annoncering på Facebook, fordi de ikke ser resultater til at starte med. Og argumentet med, at folk ikke er købsorienterede når de er på Facebook er da også ganske rigtig. Faktum er bare, at man i mange tilfælde godt vil kunne få det til at løbe rundt, hvis man lægger hårdt arbejde i det, og er tålmodig.

Held og lykke med markedsføringen af dit website! Hvis du har spørgsmål eller kommentarer hører jeg meget gerne fra dig i kommentarfeltet herunder.

Speak Your Mind

*