Billed-SEO – Den ultimative guide til søgemaskine-optimering af billeder

Søren Skriver har krudt i røven.

ScreenHunter_62 Jun. 15 00.33Det er ikke mere end et års tid siden hans sidst bloggede hos os om sin nye webshop Bekko i artiklen 5 konkrete tips til den nyåbnede webshop, men siden da har han allerede afhændet lampeshoppen og er gået all-in på at levere SEO på den seriøse måde. Søren arbejder til daglig med SEO og online marketing og er bl.a. konsulent hos S360.dk.

Begiver du dig på fora og Facebook grupper for at spørger efter en god professionel SEO leverandør, så kan du være sikker på at Søren altid bliver nævnt ganske flittigt.

Søren beskriver her hvilke ting man skal være opmærksom på, når du arbejder med integrere billeder som en strategisk del af din søgemaskineoptimering.

Billede SEO optimering

Her får du den ultimative guide til billed-SEO, hvor jeg gennemgår hvordan man bedst optimerer billeder til søgemaskinerne, og dermed får højere placeringer.

I dag er er den grundlæggende søgemaskineoptimering blevet basal viden for mange af dem som ejer en hjemmeside eller arbejder med at publicere indhold på internettet.

De fleste ved godt at deres indhold skal dreje sig om et bestemt søgeord, at de skal huske at skrive en sidetitel, en meta beskrivelse og at brugeroplevelsen er meget vigtig for SEO. Men har de styr på billede SEO og hvordan man bedst optimerer billeder til brug på hjemmesider?

Lige meget hvilken slags hjemmeside du har, så bruger du billeder. Og hvis ikke du bruger billeder, så skal du begynde at gøre det, samtidig med at du bør sætte dig ind i optimeringen af billeder til søgemaskiner (billed-SEO). Billeder har SÅ mange fordele – læs med lige herunder.

Hvorfor bruge billeder og lave billed-SEO?

Hvorfor lave billed SEO ?Korrekt brug samt optimering af billeder på en hjemmeside, gør en verden til forskel både for brugeren men også for placeringer i søgeresultaterne! Jeg ved af erfaring, at mange undervurderer værdien af billede SEO.

Fordele ved at bruge gode billeder

  • Gode billeder får din hjemmeside til at se meget mere professionel ud. Dette fører til flere delinger, links og mere omtale.
  • Billeder tiltrækker flere læsere, når dine artikler bliver delt på sociale medier.
  • SEO værdien af at bruge billeder og optimere dem korrekt er enorm (se casen lige herunder)
  • Dine artikler bliver meget mere spiselige og nemmere at forstå.
  • Du henvender dig også til de visuelle, og dem der ikke læser artikler fra top til tå.

Hvis ikke det var grunde nok til at tage billede SEO seriøst, så har jeg en mini case der kun er to uger gammel, hvor man kan virkelig kan se effekten af at lave SEO på sine billeder.

CASE: Fra nr. #35 til #5 ved at optimere billeder:
En person fra mit netværk som designer hjemmesider, har fortalt mig præcist hvad han lavede på hans hjemmeside, for at flytte sig fra ca. #35 til #5 på ”ny hjemmeside” – som er et konkurrencepræget søgeord:

  • Der er blevet indsat 5 nye billeder, som alle er blevet optimeret til søgeord der delvis matcher og relaterer sig til ”ny hjemmeside”. Her er tale om de 5 ”ikoner” som ses på hans side.
  • Der er blevet indsat ét enkelt internt link på siden, til en relateret artikel om hastighedsoptimering.
  • Der er i footeren blevet implementeret Schema, så der vises 5 stjerner i søgeresultaterne, når man Googler ”ny hjemmeside”.

Andet blev der ikke lavet. Ingen nye links, delinger eller andre rettelser. Du kan med fordel Google ”ny hjemmeside”, og gå ind på siden og undersøge hvordan det hele er sat op mht. billederne.

meget kan billede SEO altså rykke.

Nu burde du være overbevist om hvorfor man skal lave billede SEO. Nu vil jeg fortælle dig hvordan du gør.

Optimering af billeder inden upload til serveren

En vigtig del af optimeringen af billeder, foregår inden du lægger dem op på din hjemmeside. Det meste af arbejdet inden upload, handler om at få billederne til at fylde mindst muligt, så billederne ikke tager lang tid at loade på hjemmesiden.

Hastighed har rigtig meget at sige i forhold til SEO og brugeren – og dermed også din bundlinje. Du kan læse mere om hastighedsoptimering her, hvis du synes hastigheden på din hjemmeside halter lidt, eller hvis du vil blive klogere på SEO.

Hvis du har din egen hjemmeside, så prøv at teste siden med enten Pingdom’s Speed Test eller Google’s Pagespeed Insights.

Pingdom Speedtest image

Pingdom Speed Testens resultat. Bemærk at 60% af den tid det tager for denne side at loade, er pga. billeder. Dette kan nemt reduceres til 10-15% ved at følge vejledningen her i artiklen.

Inden man uploader et billede, skal man sørge for følgende:

  • Billeder skal skaleres så de ikke er større end de vises på hjemmesiden.
  • Billeder skal beskæres i de rigtige forhold.
  • Du skal vælge det korrekte filformat til billederne.
  • Alle billeder skal komprimeres yderligere vha. programmer
  • De skal gemmes med de rigtige filnavne.
  • Bonus: Billeder skal helst være unikke.

1. Skalering

Dette er meget simpelt, men vigtigt at du har styr på. Når du gemmer et billede, skal du sørge for at det ikke er bredere end det sted på hjemmesiden billedet skal vises.

Som hovedregel, så er en hjemmeside 1200 pixels bred. Hvis du gør brug af en sidebar, vil indholdet i sidebaren ofte være ca. 350 pixels bred og hovedindholdet 700-750 pixels. Dette  er også tilfældet på denne hjemmeside, og derfor er alle billeder her i indlægget højst 700 pixels brede.

2. Beskæring i rigtige forhold

Hvilket forhold skal billedet være i? Du bestemmer det naturligvis selv, men det er lige én ting du skal være opmærksom på.

Når et billede bliver delt på Facebook, bliver det altid beskåret til 600×315 pixels. Derfor skal du også sørge for at have et billede på din side, som har netop forholdet på 600:315. Hvis du har en WordPress hjemmeside, så brug Yoast SEO pluginnet til at tilføje Facebooks Open Graph data, så Facebook med 100% sikkerhed vælger det korrekte billede til deling.

Billedet til deling, skal også være pænt, før at nogen gider at dele på sociale medier. Kun hvis det er et godt og pænt billede, gider folk at gå væk fra Facebook og ind på din hjemmeside for at læse din artikel.

3. Filformat

Hvilket filformat skal billederne gemmes i? De to mest brugte filtyper er .JPG eller .PNG

Der findes også andre filtyper til billeder, men du behøver kun at gøre brug af disse to, med mindre du vil have animationer på siden.

  • PNG: Dette format bevarer et meget pænt billede, men fylder meget.
    Man bruger kun .PNG når man skal have transparent baggrund, eller når billedet skal være ekstra pænt (fx logoer eller ikoner, eller billeder med tekst på)
  • JPG: Dette format gør billedkvaliteten dårligere, men fylder også meget mindre.
    Til næsten alle billeder på en hjemmeside, bør man bruge .JPG for ikke at gøre hjemmeside langsom.
Komprimering af JPG billeder

Hvis man ikke er fan af Photoshop, kan man bruge et program som PhotoScape(vist på billedet) til at reducere billeders størrelser og gemme som .jpg filtypen.

4. Filnavne

Når du skal bestemme dig for et filnavn til et billede, er det vigtigt at du har styr på hvilket søgeord du går efter med siden.

Hvis du kun har ét billede på en side, giver det mest mening at kalde billedet det samme som det søgeord siden skal ranke på. Bemærk dog at du aldrig skal benytte æ, ø og å i URLs – hverken til dine artikler eller billeder. Brug i stedet ae, oe og aa eller ae, o og a.

Hvis du har mange billeder på en side, skal du stadig kun have ét billede med det præcise søgeord, som du gerne vil findes på. Det andre billeder skal have filnavne som er variationer af søgeordet, eller er relaterede søgeord.

Det er meget vigtigt at du er ærlig omkring hvad der er på billedet, og ikke lyver overfor Google. Hvis du lyver for meget, kan du blive straffet for at overoptimere. Lyver du en smule, vil du opnå de bedste resultater. Mere om at lyve overfor Google senere i artiklen (vi gemmer det bedste til sidst).

5. Komprimering

Selvom man ved at gemme billeder som JPG fil, reducerer filstørrelsen meget, kan billederne optimeres yderligere vha. avanceret komprimering.

Til dette formål, vil jeg anbefale at man gør brug af værktøjet Kraken.io. Her kan man oprette en gratis bruger, og derefter uploade billeder, som Kraken.io så spytter ud igen, hvor de fylder væsentligt mindre.

Avanceret billedkomprimering med Kraken.io

60% reduktion af filstørrelsen, ved at bruge Kraken.io til at komprimere billederne til denne artikel!

6. Bonus: Lav billeder unikke

Du ved at Google kræver at man har en unik tekst på sin side hvis man vil fremvises i søgeresultaterne. På samme måde er det begyndt at være med billeder, udover at billeder ikke kan give duplikeret indhold. Det giver mere SEO værdi, hvis Google kun kan finde billedet ét sted – på din hjemmeside.

Det betyder ikke at du skal bruge mange tusinde kroner på en fotograf! Der er mange smutveje og metoder, hvorpå man kan lave ikke unikke billeder unikke.

De 3 bedste måder at lave billeder unikke på

  • Skaler billedet en smule skævt.
    Hvis du har et billede på 300×300 fra fx Shutterstock, så kan du med fordel lave det 300×305 i stedet. På denne måde kan Google faktisk ikke genkende billedet, og vil vurdere det som unikt.
  • Roter eller spejlvend billedet.
    Du kan også vælge at rotere billedet få grader eller at spejlvende det, da billede også vil blive unikt.
  • Skriv tekst på billedet.
    Skriv noget tekst på billedet, som hjælper brugeren med at have overblik. Ofte giver det mening af skrive lidt det samme som sit alt-tag.

Bedst af alt, er at benytte flere af ovenstående metoder kombineret, da billedet med større sikkerhed vil fremstå 100% unikt.

Når du kan tjekke ovenstående 6 punkter af, er du klar til at uploade billedet til din hjemmeside.

Billed-SEO efter upload

Når du har uploadet billedet, er der også nogle ting skal have styr på og kan gøre, for at optimere dine billeder til søgemaskinerne.

Nu handler det ikke længere om hastighedsoptimering, men bl.a. om at bruge de rigtige tekster og ord til billedet.

1. Brug altid alt tags

Selvom alt tags ikke er nødvendige, så er de nødvendige når man snakker SEO.

Et alt tag er en alternativ tekst, som bliver vist hvis billedet af en eller anden grund ikke vises, men den er også meget mere end det.

Alt teksten bruges af Google og andre søgemaskiner, til at finde ud af hvad der er på et billede. Alt teksten bruges også som ankertekst, hvis et billede fungerer som et link. Derfor er det vigtigt altid at inkludere et alt tag til hvert eneste billede.

At bruge 10 sekunder på at skrive et alt tag når man uploader et billede, er den absolut største no-brainer og de 10 bedst brugte sekunder når det kommer til SEO.

2. Lyv ikke overfor Google (kun lidt)

Hvad skal du egentlig skrive i alt tagget / alt teksten?
Ifølge Googles retningslinjer, skal du beskrive så præcist som muligt, hvad der er på billedet. I praksis pynter man dog ofte på sandheden, for at få sine vigtigste søgeord med i alt tagget på den rigtige måde.

Lad os tage et eksempel med mit nyeste projekt, som er en hjemmeside med rabatkoder.

Coupii samler vi alle de rabatkoder der findes og sorterer dem. Vi har naturligvis interesse i at blive fundet på Google, og derfor benytter vi os selvfølgelig af optimerede billeder.

Alt tag - Coupii.com/dk/ eksempel

Eksempel på brug af optimeret filnavn og alt tag til et billede med Zalando rabatkoder, på siden www.coupii.com/dk/

På denne side, som handler om en Zalando rabatkode, har vi naturligvis optimeret billedet med både filnavn og et alt tag der hedder ”zalando rabatkode”. Men hvis man tænker over det, er det faktisk ikke helt korrekt, da der på billedet vises Zalando’s logo.

Dog har vi ingen interesse i at blive fundet på Google, når nogen vil se Zalando’s logo, og derfor fordrejer vi sandheden en smule, og skriver at det er en Zalando rabatkode der er på billedet.

Der er grænser for hvor meget man kan ”lyve”
Man kan få en straf af Google for at over-optimere, og derfor skal man ikke lyve for meget. Man skal være meget opmærksom på at Google udvikler sig lynhurtigt når det kommer til at genkende billeder, og derfor kan man slippe afsted med at lyve mindre og mindre om indholdet på billedet.

Huskeregler for alt tags til billeder:

  • Sørg for at have et unikt billede, hvis alt tagget ikke passer 100% med hvad billedet indeholder. Kun hvis billedet er unikt, kan du slippe afsted med at skrive de alt tags du gerne vil bruge. Det er forholdsvist nemt at få unikke billeder, se punkt 6 længere oppe i artiklen!
  • Brug aldrig de samme alt tags på flere billeder på samme side. Brug i stedet variationer
  • Fortæl mindst den halve sandhed. Lad være med at vise et billede af tøj med ”rabatkode” som alt tag.

3. Overvej at skrive en billedtekst

Hvis det giver mening, skal du tilføje en billedtekst under det billede du sætter ind, da dette også giver SEO værdi.

Her skal man ikke stoppe teksten til med søgeord, men derimod skrive en tekst til læseren, hvor søgeord naturligt indgår i.

Billedetekst i WordPress

Sådan skrives billedtekst (caption), alt tagget og titel attributten i WordPress. Ps: Titlen bruges kun hvis billedet fungerer som et link.

4. Lav evt. et billede sitemap

I Google Search Console har du mulighed for at oprette et billede sitemap. Hvis du bruger WordPress eller sørger for at have dine billeder i samme mappe, vil det dog ikke være nødvendigt med dette sitemap.

Kun hvis du har dine billeder delt ud i mange forskellige mapper, eller viser mange af dem vha. JavaScript i stedet for HTML eller CSS, skal du oprette et billede sitemap i Google Search Console.

5. Pas på med CDNs

Det er blevet meget populært at bruge CDNs (Content Delivery Networks). Det er kort fortalt, bare et netværk af andre servere, der leverer billederne til den besøgende, samtidig med at din egen server leverer resten.

Hvis man har rigtig mange besøgende eller rigtig mange store billeder på sin hjemmeside, kan det give god mening at bruge et CDN, da det forbedrer loadtiden på siden og øger stabiliteten af serveren når der er mange besøgende.

Dog kan et CDN give nogle problemer. For det første, kan det give duplikeret indhold, når helt samme billeder optræder 2 forskellige steder.

For det andet, kan man miste de links, der peger på ens billeder. Dette er meget uheldigt, da billederne ligger på et andet domæne, og man derfor ikke vil få bedre rankings af disse links.

Løsningen er at anvende et canonical tag (rel=”canonical”) på billedet fra dit CDN, som fortæller at det er billedet på din hjemmeside der skal betragtes som det primære billede. Dette er meget teknisk, og du skal sådan set bare være klar over at problemstillingerne eksisterer. Som udgangspunkt skal du ikke bruge et CDN, medmindre du har en meget stor hjemmeside eller webshop.

6. Skaf links direkte til dine billeder

Hvis det giver mening i at linke direkte til et at dine billeder, kan links direkte til billeders URL være rigtig givende.

Et enkelt eller er par links til et billede med ankertekster der beskriver hvad der er på billedet, vil i de fleste tilfælde få billedet til at ligge øverst på en billedsøgning på Google, hvilket kan give en del trafik og opmærksomhed på det rigtige ord.

Hvis du har valgmuligheden mellem et link til et billede eller en side, så skal du naturligvis vælge siden, medmindre der er mange der kigger på den slags billeder du har på siden.

7. Billeder & Rich Snippets

Ved at benytte sig af structured data markup, som eksempelvis Schema, kan man få ”Rich Snippets” vist direkte i søgeresultaterne. Man implementerer simpelthen noget kode på sin side, som opfylder en standard som Google forstår fuldstændigt.

Hvis du eksempelvis har en madblog, kan du få vist billeder direkte i søgeresultaterne, ligesom på billedet herunder. Hvis du har hvilken som helst anden hjemmeside end en med opskrifter på, er der stadig mulighed for at få vist reviews(stjernerne) og andre rich snippets, ved brug af Schema.

Du får ikke en guide til at opsætte det i denne guide, men du kan læse mere om Schema her (på engelsk).

Rich Snippets med billeder i søgeresultaterne

En søgning på ”banankage”, hvor de øverste resultater har gjort brug af Schema markup til billeder, anmeldelser og kalorier, hvilket giver dem Rich Snippets og øget synlighed i søgeresultaterne.

8. Brug geografisk data til billederne

Hvis du har en lokal forretning, har du stort set kun interesse i at lokale kunder finder din forretning.

I dette tilfælde, kan du med fordel gøre brug og geografisk data. Forestil dig at du har en frisørsalon eller anden lokal forretning. I så fald, skal du ikke bare kalde et billede af din frisørsalon ”frisoersalon.jpg” med i stedet fx ”frisoersalon-hilleroed-nordsjaelland.jpg”.

Du giver ligeledes mening at bruge geografisk data i alt tagget og i billedteksten.

Opsummering

Nu har du fået en komplet gennemgang af hvad du skal tænke over, når du arbejder med billede SEO på din hjemmeside.

Her er de vigtigste huskeregler omkring billeder & SEO:

  • Brug aldrig større billeder end der vises på hjemmesiden
  • Brug det rigtige forhold til de billeder der skal deles på Facebook (600×315 pixels).
  • Vælg det rigtige filformat, så dine billeder fylder mindst muligt og bevarer det meste af kvaliteten samtidigt.
  • Gem billederne med et beskrivende filnavn i stedet for fx ”IMG35534.jpg”, og udnyt det til SEO.
  • Gør brug af avanceret software (fx Kraken.io) til at optimere dine billeder yderligere
  • Brug altid alt tags, og beskriv hvad billedet handler om
  • Brug en billedtekst hver gang det giver mening i layoutet og for brugeren.
  • Gør altid brug af unikke billeder, og lav dem selv unikke hvis ikke de er det i forvejen.
  • Lyv ikke for meget om hvad der er på billedet og gør det kun hvis billedet er unikt.

Speak Your Mind

*