Teknisk SEO: 4 tips til at indfri din hjemmesides fulde potentiale

De tekniske aspekter af SEO bliver hele tiden vigtigere og vigtigere, hvis man ønsker at komme til tops i de mest konkurrenceprægede brancher på nettet. Google er normalvis meget påpasselig med at løfte sløret for, hvordan dens algoritme fungerer, og alligevel har de ved flere lejligheder specifikt sat ord på et par af de tekniske parametre, som man ønsker at understøtte med et boost i søgemaskineplaceringerne, herunder blandt andet hjemmesider med godt indhold og sider der bruger https frem for http.

På trods af Googles udmeldinger er der stadig mange webshopejere som ikke har det store fokus på teknisk SEO, hvilket er ærgerligt, da det kan gøre en stor forskel for dine placeringer i søgeresultaterne – og netop derfor kommer der her en kort guide til fire tekniske aspekter du skal have styr på hvis du vil til tops.

Intern linkstruktur – sørg for at alle URL på din hjemmeside får interne links

Langt de fleste der arbejder med SEO ved hvor vigtigt linkbuilding er, hvis man gerne vil frem i verden. Til gengæld er det langt fra alle, der har et overblik over hele deres hjemmeside eller webshops samlede linkstruktur. Mange der arbejder med SEO fokuserer i stedet på at skaffe nye links til sin hjemmeside og dirigere dem imod sine vigtigste landingssider. Og selvom at dette er vigtigt, så er det ikke altid nok, navnlig ikke hvis man en ældre hjemmeside med mange år på bagen. Når det kommer til linkbuilding er det både vigtigt at lave links til sine vigtigste landingssider og disse bør som udgangspunkt ligge så tæt på forsiden som muligt, så den interne page rank samles 1-3 klik fra forsiden som vist nedenfor.

Men derudover er det også ekstremt vigtigt, at man søger for, at man ikke kunne retter links imod ganske få sider på sin hjemmeside. I stedet bør man fokusere på ikke at have nogle URL’er uden interne links. Jeg har ofte ses webshops have en stort antal URL’er uden interne links, der modtog masser af trafik. Dette er selvsagt et problem, fordi det giver en dårlig brugeroplevelse, hvis ikke man kan finde frem til vigtige URL’er og dermed bidrager man både til at få en dårlig fordeling af page rank, samt til at give en dårlig brugeroplevelse og dermed går man med alt sandsynlighed glip af både besøgende, samt får et lavere antal sidevisninger per session, hvilket kan resultere i, at man ikke får de placeringer i søgeresultaterne, som ens hjemmeside kunne få.

Nedenfor ses et typisk eksempel på en hjemmeside, hvor der er en stor koncentration af links fordelt på 10% af hjemmesidens URL’er. I sådan det tilfælde bør man sørge for at få lavet en mere ligelig fordeling af links på ens hjemmeside eventuelt via en omrokering af sidestrukturen eller via sitemap links.

Sidestruktur – Dediker altid én landingsside til hvert eneste vigtige søgeord

En anden ting som er afgørende for din SEO-indsats er, at du har en optimal sidestruktur. Med sidestruktur mener jeg både at dine vigtigste landingssider skal ligge relativt få klik fra forsiden, samt have en logisk URL struktur, men derudover så omfatter en god sidestruktur også, at man opretter en landingsside for hvert vigtigt søgeord som man ønsker at rangere på. Her er der rigtigt mange større virksomheder, som vælger et design på deres hjemmeside som gør, at man klumper søgeordene sammen på sin hjemmeside hvorved man selvsagt ikke kan optimere sine side til at ranke på alle de søgeord som siden egentligt kunne være mål for. Et godt eksempel på hvor vigtig denne struktur er ses hos eksempelvis ibc.dk der udbyder mange forskellige kurser inden for en bred vifte af fagområder. Her er det både vigtigt man har kategorisider der ikke overlapper samt at man opretter en dedikeret landingsside til alle kurser fra projektledelse til digital marketing og tysk.

Arbejdet med oversider og undersider er afgørende for, at du gør din hjemmeside mål for så mange søgninger som muligt og derudover har det også stor betydning for både brugervenligheden og ikke mindst dine indekseringsmuligheder hos Google. Hvis man vil sørge for at gøre både sine brugere og ikke mindst Google tilfreds bør man derfor oprette både et XML sitemap og ikke mindst et HTML sitemap af sine side – dette er en ting som rigtig mange glemmer!

Hastighedsoptimering: Sørg for at alle vigtige landingssider loades hurtigt

En tredje ting som man ikke kan undervurdere i dag er din hjemmesides hastighed. Her er det vigtigt at slå fast, at Google ikke belønner hurtige sider i lige så høj grad som man straffer langsomme hjemmesider.

Dog kan en god rigtig god pagespeed score være en af de ting, der kan rykke dig frem i søgeords placeringerne, særligt hvis du operere inden for en branche med benhård konkurrence såsom det er tilfældet for både flyttefolk, lån og ikke mindst advokater.

Rigtig mange SEO-folk går til Google Page Speed insights for at finde ud af, hvordan deres hjemmeside klarer sig på dette parameter, men her er det vigtigt at huske, at Google Page Speed insights mest af alt kigger på hvordan kodningen af din hjemmeside påvirker din hastighed. Den siger således ikke noget om, hvilke sider der loader langsomt på din hjemmeside, og det er i virkeligheden dette parameter, der er afgørende. Her bør man særligt sørge for, at alle de URL’er der ligger tættest på forsiden loader hurtigst, da det er på disse sider man modtager mest trafik, og dermed er det også her at dine brugere er tilstede. Så hvis man vil hastighedsoptimere sin hjemmeside, bør man fokusere på sine vigtigste landingssider først!

Se også Emil Blüchers guide til hastighedsoptimering:

hastighedsoptimering.dk

Content – minimer mængden af lignende indhold på din hjemmeside

Den fjerde og sidste ting, som man virkelig skal lægge meget energi i, hvis man gerne vil klare sig godt – også rent SEO-teknisk, er i sit indhold på sin hjemmeside.

Google har allerede nu tre opdateringer i form af Phantom, Panda og Fred som alle går efter at straffe hjemmesider der har enten store mængder duplikeret, redundant eller sågar lignende indhold på sine URL’er.

Mange vil her måske føle, at der er svært at skrive helt unikke tekster, hvis man eksempelvis som Ihero.dk har mange undersider som minder meget om hinanden. Der er måske ikke den store forskel på at skrive en tekst om iPhone reparation i Åarhus fremfor i Aalborg, men ikke desto mindre er det vigtigt, at man ikke har mere end 25-30% lignende indhold på sine landingssider, hvis man ikke vil risikere en dag at blive straffet af Google.

Tidligere straffede Google ikke lignende indhold men udelukkende duplikeret indhold, men dette har ændret sig med Phantom og ikke mindst Fred opdateringen. Kravene til godt content er derfor blevet skræppet markant i løbet af de sidste år og netop på grund af disse opdateringer kan man ikke længere adskille contentarbejde fra teknisk SEO.

Speak Your Mind

*