Fra arbejdsløs til iværksætter med egen nichewebshop

Da jeg første gang faldt over en webshop, som fokuserede ensidigt på online salg af oplukkere og proptrækkere i Danmark spærrede jeg øjnene op. Min nysgerrighed blev vakt af at nogen ville gå efter et så afgrænset marked i et så lille land som Danmark. Det er derfor med tilfredshed, at jeg fik webshoppens ejer Troels til at give et indblik i processen med at starte op, og overvejelserne bag valget af marked.

Jeg havde aldrig drømt om at blive iværksætter. Men jeg havde heller aldrig drømt om, at jeg skulle være arbejdsløs i flere år efter afsluttet uddannelse. – Og da slet ikke når jeg nu havde fået 12 for mit speciale i geologi og samtidig havde en grad i kinesisk på højt niveau og flere års arbejdserfaring fra Kina.

Da jeg endelig blev fastansat og begyndte at arbejde fuld tid, var ideen om iværksætteri og større kontrol over mit liv og indtjening for længst gået i blodet – og nu manglede jeg bare et sted at begynde.

Find en mentor

Jeg kender efterhånden mig selv ret godt og ved, at jeg ikke kunne have startet en virksomhed i min sparsomme fritid uden en mentor. Jeg arbejder trods alt fuld tid med to timers transport hver dag, og dyrker vægtløftning flere af ugens dage efter arbejde. Når jeg kommer hjem om aftenen er jeg helt smadret og har helst lyst til bare at ligge på sofaen eller sove.

Der findes mange folk på nettet, som har succesfulde virksomheder og som også sælger undervisningsmateriale om deres metoder og forretningsstrategier i form af webinarer, podcasts og e-bøger. Jeg meldte mig derfor til et weekendkursus, der hed Business In A Weekend af Jesse Krieger, som introducerede de mest grundlæggende ting indenfor onlinehandel. Efter at have været arbejdsløs så længe, tænkte jeg, at det helt sikkert også ville være pengene værd at hyre Jesse Krieger som min første business coach.

Resultatet af mine første erfaringer med iværksætteri og coaching blev virksomheden Promotional Power (promotionalpower.co), som solgte power banks, eller telefonopladere, med firmalogo til det amerikanske marked.

Promotional Power

Fordelene ved en mentor eller coach

Senere til et iværksætterarrangement i København mødte jeg min nuværende coach, som er en yngre fyr, som allerede har stor succes og erfaring med iværksætteri i Danmark. Han er en ærlig og imødekommende gut, og jeg fornemmer, at han ville coache mig gratis, hvis jeg havde bedt ham om det. Dog foretrækker jeg at betale ham, da det betyder, at vi begge derved tager det mere alvorligt, når der er penge imellem os. De ekstra udgifter betyder også, at jeg er mere ansporet til at arbejde hårdt, end jeg måske ville være uden.

Hvis ikke jeg havde en mere erfaren person til at yde assistance og retningslinjer, ville jeg ikke have overskud til at sætte mig hen hver aften og arbejde på mine virksomheder. De mange tvivlsspørgsmål, der opstår, når man starter en virksomhed, ville simpelthen få mig til at bruge for lang tid på at researche hver lille detalje og ville ødelægge både min tro på, at de beslutninger jeg tog, var de rigtige, men også selve min motivation for projekterne.

At have en mentor:

sikrer kvalificeret sparring.

  • hjælper dig til at nå dine mål hurtigere.
  • gør det nemmere at komme over særlige udfordringer.
  • lærer dig at tænke på nye måder.
  • sikrer dig struktureret indlæring gennem ‘learning by doing’.
  • giver ‘just-in-time’ indlæring. Man lærer de rette ting på det rette tidspunkt, i stedet for at man kaster sig ud i at læse en masse materiale, som man tror, man skal bruge, men som i virkeligheden er irrelevant på det pågældende stadie i processen.
  • hjælper dig med at skære igennem og tage de nødvendige (og de rigtige!) beslutninger.
  • sikrer fremdrift og at du altid har et mål at arbejde mod, så du bedre kan målrette din arbejdsindsats.

Mere end noget andet giver det at have en mentor eller coach et stort psykologisk boost, som gør alting nemmere og hurtigere, og i det lange løb sparer man derfor både tid og penge.

Oplukkere.dk

Hvor mit første projekt solgte power banks som reklamegaver til det amerikanske marked, er oplukkere.dk min første virksomhed på det danske marked. Jeg har valgt at se begge projekterne som pilotprojekter, hvor det primære har været at lære at bygge hjemmesider og virksomheder, snarere end at tjene en hel masse penge.

Oplukkere.dk

Der er trods alt en ret stejl læringskurve, når man bygger sine første virksomheder, hvis man aldrig nogensinde har prøvet at bygge en hjemmeside, endsige en virksomhed tidligere. Så snart man har lært det, er 80% af processen den samme fra virksomhed til virksomhed.

Når jeg researcher ideer til produkter eller nicher, prøver jeg altid at indtænke, hvordan jeg kan differentiere mig fra konkurrenterne. Kan jeg gøre et eksisterende produkt bedre? Kan folk spare tid ved at bruge mit produkt? Kan mit produkt på nogen måde hjælpe folk? Kan jeg gøre mit produkt lettere at bruge eller differentiere det på en anderledes og sjov måde?

Det var præcist sådan, at jeg kom på ideen om en webshop, der var specialiseret i at sælge oplukkere og proptrækkere. Under researchen kiggede jeg på de ting, der var i min lejlighed – hvilke af disse produkter kunne gøres bedre eller anderledes? Så fik jeg ideen til sjove oplukkere og proptrækkere, og gik ind på hjemmesiden Alibaba og så hvad der fandtes af sjove og anderledes oplukkere på markedet. Der var et utal af anderledes og sjove oplukkere og proptrækkere, som jeg aldrig havde vidst fandtes.

Research af nøgleord med Google Adwords på det danske marked viste ca. 1500 månedlige søgninger på forskellige varianter af ordene proptrækker og oplukker.

Adwords KeyWords Research

Søgning på Google viste, at godt nok er der mange danske webshops, der allerede sælger oplukkere og proptrækkere, men de sælges altid sammen med et stort udvalg af andre forskellige produkter til enten køkkenet eller baren. Med andre ord, der var ikke nogen specialiseret webshop, der primært fokuserede på oplukkere og proptrækkere til det danske marked. Dette så jeg som en mulighed for at bygge Danmarks første webshop, som er dedikeret til at sælge proptrækkere og oplukkere. Sagt med andre ord; en webshop som kan komme til at dominere nichen indenfor salg af oplukkere og proptrækkere i Danmark.

Perspektivering

Selvom jeg har lagt en masse energi i at bygge Oplukkere.dk, ved jeg, at denne webshop aldrig kommer til at blive en millionvirksomhed. Markedet i Danmark og efterspørgslen på oplukkere, proptrækkere samt tilbehør til øl og vin er simpelthen for lille i Danmark. Dog forventer jeg et overskud på et par tusinde kroner om måneden, når virksomheden er kommet fuldt op at køre.

Det vigtigste i denne sammenhæng er ikke pengene, som jeg tjener ved at have denne virksomhed. Det vigtigste er alt det, som jeg har lært, og som jeg vil kunne bruge i fremtidige projekter. At bygge en webshop eller firma er at bygge et system, der kan tjene penge. Det er langt hen ad vejen de samme trin, der skal til for at bygge én virksomhed, som der skal til for at bygge den næste. Derudover har jeg demonstreret over for mig selv, at jeg kan bygge en succesfuld virksomhed, hvilket giver mig blod på tanden efter nye projekter.

Iværksætteri er lidt af et eventyr. Hvert salg føles som en personlig sejr. Man går hele tiden med spænding i maven om, hvor mange salg man mon får i dag? Selvom der er meget arbejde foran computerskærmen, så er iværksætteri og arbejdsglæden forbundet med det noget af det mest livsbekræftende, jeg har oplevet i mine 35 år. – Helt sikkert sjovere end både arbejdsløshed og et 8-16 kontorjob!

Jeg regner bestemt med at fortsætte efter den model, hvor jeg arbejder sammen med en coach, og har som nytårsforsæt at opstarte to nye webshops i min fritid i løbet af 2016.

Til vores succes! : )

Speak Your Mind

*