Start i det store… eller det små

Mange nye iværksættere drømmer om at lave en business plan, få en angel investor på plads og herefter holde sig kørende indtil der kan komme reel venture kapital på banen. Andre starter i det helt små for at bygge deres virksomhed op fra bunden i ro og mag.

Et eksempel på sidstnævnte er en bekendt, som har opbygget et lille, ikke særlig pænt, website om affugtere til brug i privatboliger. Det kan ses på www.billigaffugter.dk og er et godt eksempel på at man ikke behøver være ekspert for at komme i gang. Indholdet er ikke meget andet en en lang række beskrivelser af forskellige affugtere og beskrivelser af hvad man kan bruge en affugter til. 

Det er meget langt fra de glade dotcom dage, hvor to andre af mine bekendte fik 6 millioner danske kroner i venture kapital til at udvikle en tjeneste som skulle gøre det muligt at bestille en taxa via internettet. Det lykkedes dem på et års tid eller to at brænde igennem alle 6 millioner uden at have et færdigt produkt at vise frem.

En af mine venner shoppede i samme periode rundt med et koncept som skulle hedde kuglen.dk og være en portal til at vurdere virksomheder og serviceudbydere, fuldstændig som vi kender det fra www.trustpilot.dk i dag. Ideen var god nok og en forretningsplan på hele 50 sider beskrev konceptet, men lige meget hjalp det, når de ikke kunne sælge ideen til nogen med kapital (året 2001 var nok medvirkende til de tørre kapitalkilder).

Om der er en morale eller ej skal jeg lade være usagt. Min tanek i denne sammenhæng er blot, at man skal starte ud med at gøre sig klart, hvilket sted man vil starte: Skal man trække sig selv op ved snørebåndene, eller vil man vente til der kommer en rig onkel med en masse penge at skyde i projektet?

Speak Your Mind

*