Facebook markedsføring for de vovede

Når du laver Facebook markedsføring er det essentielt at du er vovet i dit approach, du skal turde lave den post der laver en forstyrrelse i folks normale Facebook-hverdag, en “disruption post”. Du skal turde skille dig ud af mængden fra den strøm af milliarder af indhold der bliver uploadet til Facebook hver eneste dag.

Hele formålet med at have sin virksomhed eller brand på Facebook, er at blive eksponeret så vidt muligt og at blive eksponeret ind midt i din målgruppes helt almindelige hverdag. Facebook er blevet en helt almindelig del af enhvers hverdag, så at ignorere Facebook marketing ville være dumt omend du er konsulent, webshop, blogger, butiksejer, restaurant eller en gigantisk virksomhed.

facebook logoHvad er en “disruption post”?

En disruption post er en post som laver en forstyrrelse i din målgruppes normale hverdag, en forstyrrelse som bliver set! Vi kender til termet “disruption” eller “forstyrrelse” i design fra apples iPod og iPad der laver en forstyrrelse eller disruption i den måde, hvor på vi tænker design.

På Facebook handler det om at være lidt eller meget vovet for at lave disse disruptions. Der bliver uploadet så meget content hvert eneste sekund, så hvis du skal have en chance for at blive set så skal du turde skille dig ud. Dette kan godt nogle gange betyde at du træder nogle og/eller mange over tæerne, men præcis som vi kender det fra Ekstrabladet eller andre nyhedsmedier, de nyheder der forarger mest, når længst ud.

Hvordan kan jeg lave sådan en disruption?

Rundt omkring, især på blogs fra virksomhedsejere, kan du finde blogindlæg der handler om at få “Edge” eller opnå højt reach på Facebook. Det er det du skal lede efter når du skal lave en disruption post. Et klassisk eksempel kan være at lave stavefejl i et indlæg eller uploade et billede som folk bliver nødt til at klikke på for at se hvad det forestiller. Du kan finde flere mere konkrete tips til Facebook marketing her: 28 tips til højere engagement på Facebook

I blogindlægget ovenstående forklarer virksomhedsejer Simon Elkjær også meget mere omkring hvorfor det er vigtigt at opnå højere engagement på Facebook, i korte træk handler det om, at hvis du ikke laver noget der giver dig et højere engagement på Facebook, så ender det praktisk talt med at du forsvinder ud af dine kunders newsfeed. Det handler om at Facebook med tiden tager og vurdere dit indhold som værende irrelevant for selv de fans som liker din Facebook side. Det sker hvis dine kunder slet ikke interagere med det indhold du lægger på din side.

Pas dog på!

Der findes mange eksempler på hvor galt det kan gå, jeg vil her ikke komme ind på nogle konkrete eksempler på hvilke virksomheder der er blevet ramt, men der har været facebook sider der har uploadet billeder af tomme cigaret æsker der er formet som 2 mennesker der har sex. Det kan ikke anbefale at lave noget der støder alle, da det lynhurtigt kan kaste et særdeles dårligt lys på din virksomhed som brand og derved i længden skabe meget mindre salg.

Så hvis du kan finde de magiske punkter hvor du kan holde dine kunder glade, men stadigvæk lave indlæg der skiller sig ud fra mængden og får folk til at reagere, så har du forstået Facebook marketing og er på vej til en succesfuld Facebook marketingstrategi.

Comments

  1. tak, dejligt. Vi er en kirke der startede 21/3 og nu har 165 organiske likes på 18 dage, og nu går efter de næste 100 likes, der var dine råd rigtig gode

Speak Your Mind

*